Zuid-Amerika – Chili (heenreis en eerste verblijf)

We zijn in Osorno! Wat een heenreis, tsjonge. Vanuit Schiphol zijn we donderdag 20 december vertrokken om 10.05 uur (uiteindelijk om 10.35 uur) met het vliegtuig richting San Paolo, Brazilie voor de eerste overstap. We dachten dat we ervaren, voorbereiden reizigers waren. Toch slaagden we er in om bij de douane controle allebei in onze handbagage nog drinken te hebben zitten. Potverdorie, stom! Gelukkig deed men niet moeilijk en konden we onze flesjes leegkiepen en weggooien.

Vanuit Brazilie volgde de tweede vlucht naar Santiago de Chile, een stad in het midden van Chili. Het was daar warm, 35 graden! Ook in Brazilie was het zo warm. Best even wennen, komend vanuit Nederland waar het nat, koud en grijs is, met maximaal 0 graden. In Santiago zagen we veel palmbomen en heerst meer een tropisch klimaat. Vanuit hier begon onze lange busreis van 11 uur naar Osorno, waar we nu zitten en onze eerste ‘hotel’ overnachting hebben gehad.

‘Hotel’, je leest het goed;-) De stad waar we zijn ziet er wat armoedig uit, maar ademt wel 100% de sfeer van Zuid-Amerika. Onze kamer en het hosteltje waar we verblijven is erg eenvoudig, ziet er gezellig maar oud en vervallen uit en dat past precies in het straatbeeld hier. In de ochtend (eind de ochtend) werden we gastvrij ontvangen door de eigenaren van de hostel. We werden gevraagd om te gaan zitten voor een bakje koffie en thee, graag wilden ze ook dat we wat van het ontbijt nuttigden. De koffie was goed, ook al was ik (Ellis) uitgeschoten met de koffiebus… dus de koffie was sterk. Sandra maakte op haar beste Spaans duidelijk dat ze geen koffie wilde, maar thee. Het brood met jam/honing en boter smaakte goed. Wat een gezelligheid en plezier hebben die mensen hier! Zo zorgeloos, voor ons een hele andere wereld.. Direct word je daar ontspannen van, het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. Simpel leven, dat doen de mensen hier, fantastisch.

We gingen na dit verrassende welkomstontbijt op zoek naar een muis voor Ellis en eens rondkijken naar de supermarkt & omgeving. We kwamen terecht in een typisch Spaanse markt, wauw, wat was daar veel te zien! Een enorme diversiteit aan eten, groentes en fruit, vis, – goed te ruiken -, ja, ook bijzondere dingen: een man die aan het kotsen was in een afvalbak (kwam dat door die vis?;-) en een soort zeewier in grote vorm, gedroogd en als een soort opgerolde slangen verpakt (het heet pakken kelp – zie Durvillaea antartica).

Verder mensen in kleurrijke kledij, enorm veel kraampjes of beter gezegd dekens op de grond met kleding die de lokale bevolking aanbood op deze markt. We hebben alles rustig bekeken en hebben nog een heerlijke vleesspies genuttigd onder het genot van bijpassende muziek bij deze kraam. Hiervan hebben we ook een filmpje gemaakt.

Hieronder een indruk van het eerste deel van onze reis en ons eerste verblijf El Cristal bij Amador Barrientos 2227 Chile:-)

Leuk he ;-)Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn