Uyuni – Bolivia

Na een busrit vanuit San Pedro de Atacama om 03.00 uur, kwamen we in de middag aan bij ons hostel aan rond 14 uur in de middag. Uyuni zag er gelijk heel anders uit, de klederdracht van de lokale bevolking was het eerste wat in het oog sprong. We checkten in en gingen daarna het centrum even verkennen. Onze kamer was eenvoudig en het was wel koeler, maar nog altijd vrij warm.

Het centrum bestond uit een hoofdstraat met daarin verschillende restaurantjes. We gingen op zoek naar een pinautomaat, deze was nogal lastig te vinden. In elk geval een automaat waar 1 van onze passen werkte. Uiteindelijk vonden we er 1. Hierna konden we gaan lunchen. Het werd een rustig dagje, vanwege de toch nog wel lange busrit en het slechte slapen in San Pedro de Atacama. In ons hostel moesten we elke keer een 3- aantal trappen op, wat in combinatie met de hoogte waarop Uyuni ligt (3670 meter) zorgde voor wat ‘kortademigheid’. Je denkt dat je een waardeloze conditie hebt, maar het rekening houden met de hoogte was toch wel belangrijk. Eerst een aantal dagen acclimatiseren, voordat we de tour zouden gaan doen de komende vrijdag. Ellis kon nog wat werken, al bleek de WiFi in het hostel niet echt goed. Toch maar de eigen MiFi router erbij gepakt, alleen had deze niet direct een bereik (netwerk). Dat kwam later goed. We zijn eigenlijk dezelfde dag ook nog wezen kijken naar waar we de 3-daagse tour konden boeken. De eigenaren van de organisatie (quechuaconnection4wd.com) waren wat verbaasd dat we deze tour al zo vroeg van te voren wilden boeken. Sandra moest nog bij pinnen, wat een hele toestand werd, omdat je per keer maar maximaal een bepaald bedrag kunt pinnen. Het duurde even voor ze terug was, maar ook dat kwam goed J.

We hebben in Uyuni ook nog Nederlanders uit Brabant getroffen. Zij waren met hun eigen auto op reis. Toen we de Brabanders ontmoette was het erg rustig in de straat even later kwamen we er achter waarom. Er was een grote markt aan de gang wat heel gezellig was, van kleding tot fruit alles kon je daar krijgen. Een grote supermarkt was er dan ook niet te vinden in Uyuni. Verder hebben we in de dagen voorafgaand aan de tour niet veel ondernomen. De vrijdagmorgen was het zover. Rond 10.30 uur werden we opgehaald, zodat we naar de 4×4 jeeps werden gebracht, waar we de eerste instap maakten voor ons avontuur. Na dat iedereen zichzelf heeft voorgesteld en we een hele uitgebreide uitleg hebben gekregen over de komende 3 dagen konden we vertrekken. De eerste stop was bij het trein museum. Hier is vanwege de zoutwinning een spoor aangelegd. Op een gegeven moment hadden ze de treinen niet meer nodig en bleven ze daar staan jaren later zie je verroestte treinen als gevolg. Uiteraard wel een mooi straatbeeld.

Na daar wat rondgehangen te hebben en wat foto’s gemaakt te hebben werd de tour vervolgd richting de zoutvlaktes. Vlak voor de zoutvlaktes kregen we nog een uitleg hoe het zout gewonnen werd. En werd het wel echt tijd om de vlaktes op te gaan. Dit was een super mooi uitzicht, zout, zout en nog meer zout. Na een half uurtje over de vlakte gereden te hebben stopten we in ‘the middle of nowhere’ hier gingen we een stukje fietsen tot aan de lunch. Die hadden we dan ook wel verdiend, alles werd netjes klaargezet zodat wij alleen maar hoefde aan te schuiven, wat een luxe. De lunch bestond uit: lamavlees, rijst, sperziebonen, komkommer en nog meer lekkere dingen. Als toetje kregen we ijs. Wat waren we daar blij mee, mede door de warmte. Wat volgde was een mooie foto sessie om prachtige foto’s te maken op de zoutvlakte, wat een beleving op zich was. Na de foto sessie volgde een autorit van 2 uur over de vlaktes naar een eilandje waar enorme grote cactussen groeien. Over het eiland hebben we rondgelopen en mooie foto’s gemaakt. Sandra kwam erachter dat ze de achterkant van haar benen niet had ingesmeerd, auw. Na het eiland met de cactussen volgde een grot, deze was helemaal van koraal wat erg bijzonder was. Daar nog wat mooie kiekjes gemaakt en toen de weg vervolgd om een mooie zonsondergang te zien. Net een spiegel zo mooi was het waterlaagje dat op het zout lag. Hierdoor konden we mooie weerspiegelde foto’s maken en genieten van de mooie zonsondergang. De zon was onder, tijd om het hostel op te zoeken en van een lekker diner te genieten. Voor het slapen gaan nog lekker douchen want dat zout zit echt overal. Een heerlijke nachtrust na een lange dag.

’s Morgens om 6.30u stond het ontbijt voor ons klaar om daarna onze tour te vervolgen. Wat volgde deze dag was een gebied waar koraal onder 45 graden stond, we hebben gezien hoe quinoa groeit, flamingo’s, The Red Lake en nog meer lakes en de natuurgeisers. De geisers (op 5000 meter hoogte) en The Red Lake waren toch wel het meest indrukwekkende van deze dag. De dag eindigde met een diner en een prachtige sterrenhemel zoals we allebei nog nooit hadden gezien en een hotspring met een lekker wijntje erbij. Wat was het mooi om de dag zo af te sluiten.

De laatste dag was alweer aangebroken, ’s morgens vroeg opstaan ontbijten en met de jeeps weer verder. Een aantal van de groep gingen door naar San Pedro, die moesten afgezet worden voor 9 uur om de bus te halen. Het werd een mooie rit daarna toe en het afscheid nemen was toch wel een dingetje. Na twee dagen met elkaar op pad te zijn geweest krijg je snel een band. Na het afscheid volgde de weg terug naar Uyuni, hier hebben we nog een aantal mooie stops gemaakt. 1tje voor de lunch en 1tje waar we een enorme canyon inreden en waar middenin een groene vlakte was waar lama’s op liepen. Wat was het warm deze dag. Maar gelukkig konden we een ijsje eten onderweg, hier waren we dan ook wel aan toe. Het einde kwam steeds dichterbij, ook het onweer kwam steeds dichter bij, wat toch wel spannend was voor Ellis. Het onweer gaf mooie beelden en flitsen. Het was op een gegeven moment vlak boven ons. Maar nu zat het er echt op, de tour was fantastisch, wat hebben we genoten. Met de overgebleven mensen zijn we nog gezellig wat gaan eten. We moesten tenslotte allemaal wachten op de bus richting La Paz, onze volgende bestemming.

Foto’s van deze fantastische tour:

Leuk he ;-)Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn