26 dagen in Scandinavië – Noorwegen & Denemarken

Eigenlijk heb je helemaal niet zo veel nodig als mens zijnde. Gedurende bijna 4 weken hebben we “overleefd” met een koofstoof, een apparaat wat onafhankelijk van elektriciteit of solar een vuur genereert met hout. Hoe waren deze dagen? Nou, in het begin had ik (Ellis) vooral moeite met het loslaten van het werk en gedachten hieraan. Wanneer je zo druk bent doorgaans, is een ritme van totaal niks doen een hele omslag;-) Sandra had daar beduidend minder moeite mee… Het ging met de dag beter dat loslaten, in ons 3 persoonstent van slechts 2,6 kilogram zwaar. Het was een uitdaging om die backpacks zo licht als mogelijk te houden! Uiteindelijk kwamen we alsnog uit op 16 kilo per persoon, maar dan ook met de mooiste spullen erin die we gescoord hebben bij Bever. Ultra light slaapmatten, ultra light slaapzakken, wat een vooruitgang is er op dit gebied geboekt!

Wie kent ze niet, de beroemde zware donkerblauw / rode luchtmatrassen, met van die dikke bobbels en gaten erin, waarmee je een paar dagen later werd beloond met een stijve rug, spieren en weet ik allemaal niet wat voor klachten nog meer? 😉 Ook had je toen in de slaapzakken erg weinig keus. We hebben ons er behoorlijk in verdiept, wat nu het beste is als je gaat backpacken. En dan zonder camper hè, met slechts een tent en ons voet vervoer. Van A naar B gingen we door middel van trein, boot, bus en te voet.

Alleen de heenreis hebben we per vliegtuig gedaan. Voor mij (Ellis) was dat weer een ramp want ik had 3-4 dagen last van mijn linkeroor. De druk in  het vliegtuig is zo belastend, dat ik bij het uitblazen een schadelijke piep hoor en het hele gehoor verstoord is. Doofheid, piep, ruis, echt niet fijn. Vandaar dat ik blij was dat we over het land terug gingen.

We hebben een mooie route gevolgd, van omgeving Trontheim, naar Kristiansund, vanuit Geiranger Fjord (dit is echt mooi!) naar Alesund, met de boot. En vanuit daar namen we de nachtboot naar Bergen. Schitterende bergen daar in Geiranger, met een paar uitdagende wandelingen. De spierpijn die ik had opgedaan bij het beklimmen van mijn eerste berg, was net voldoende hersteld hiervoor. Daarover volgt nog een apart blogje… Na ongeveer 1 week waren de gedachten van het werk eindelijk losgelaten.

Het mooie bij het beklimmen van zo’n berg is dat het veel weg heeft van een bedrijf van de grond opzetten. Het is hard doorwerken, op het moment dat je denkt dat je het niet meer red, ga je door. Met alles uit de onderste tenen! Je wilt naar die top, je wil bereiken wat je voor ogen hebt. En dus zet je door. Ondanks je hoogtevrees (angst om te falen of vallen), ondanks de tegenslagen (berg rotsen, slecht betalende en ongewenste klanten) die je tegenkomt. Doorgaan is het motto! Deze vakantie heeft ons beide veel inzichten opgeleverd. Ook wat nu echt mooi is in het leven om te bereiken. We lezen al enige tijd uit het boek “spark your dream”. Waarin een gezin het vertrouwde Argentinie verlaat, om hun droom, een reis van Argentinië naar Alaska te verwezenlijken. Ze geven alle zekerheden op (dit zou ik dan nog net niet doen), en kiezen voor een reis met onbekende afloop. De vrijheid die zij ervaren, is hetzelfde als die ik nu voor 90% ervaar, maar nog niet helemaal. Ook mijn droom is het om locatie onafhankelijk mijn klanten op dezelfde persoonlijke wijze als nu te voorzien van apps en websites, waarmee zij krachtig en professioneel naar buiten toe uitstralen. Deze reis in Noorwegen bracht onwijs veel inspiratie op dit vlak. Toerisme, recreatie, maar ook hoe je (buitenom Facebook….) zorgt dat je als bedrijf je bestaande en nieuwe klanten van extra services en gemak voorziet. Het kan zelfs zo zijn, dat je ook locatie ongebonden kunt werken. Doen! Het is een ideaal wat niet al te moeilijk is om te bereiken. Als je die eerste stap (die het moeilijkste is) maar zet. Daar gaat het over in #sparkyourdream.

Het koken, dat hebben we natuurlijk ook gedaan, met de lekkerste recepten die we uit de mouw hebben geschud. Noorwegen is duur, dus is het soms creatief zijn. Met wat zelf gevangen mosselen, een gekocht flesje Oestersaus en noodles uit een zakje met een paprika, wok je een goddelijk gerecht! Het staat ook nog eens leuk, veel mensen keken verwonderd naar onze kookstoof:-) Ook was er een dame met een rolstoel, die wel érg belangstellend was in onze tent, dat we er maar even 2 slotjes op hadden gezet. Je weet maar nooit, het was op een eiland bij Oslo. Deze stad trouwens, daar kwamen we ‘s nachts aan om 00.05 uur. Het bleek achteraf geen veilige stad, maar godzijdank was het vrijdag en konden we nog met de nachtbus naar de dichtstbijzijnde camping buiten de stad (3 km afstand) en lagen we om 03.00 uur in onze tent. Veilig bij die donkere drukke stad vandaan.

Van elke dag heb ik een blog bijgehouden. Dit verhaal is een snel verslag dat ik even “eruit schud”. Het schrijven tijdens de vakantie was wel een uitdaging. Je vergeet zo snel de details van elke dag! Gelukkig hadden we ook onze “Waka Waka” solar mee, waar we de eerste dagen niet zoveel mee konden, vanwege de regenachtige dagen in het begin. Dit kwam uiteindelijk helemaal goed en geen van beide heeft met een lege accu van doen gehad. Dat is een dingetje trouwens, te weten dat je 1: geen afhankelijkheid hoeft te kennen van gas of elektra (zie kookstoof bever) en 2: geen afhankelijkheid van stroom voor je mobiele apparaten (Waka Waka solar bever). Het is een investering, maar dan heb je ook wat!

De mensen in Noorwegen zijn overigens erg relaxed, ook in het verkeer. In vergelijking met Nederland lijken de mensen in NL allemaal zo gehaast. De levenskwaliteit in Noorwegen kent een hoge standaard en levensgeluk, het cijfer 10. Nederland heeft een cijfer 9.2, ook niet gek. Toch.. snap ik dat de mensen in Noorwegen veel gelukkiger zijn. Natuur, rust, ander soort werk zoals “tractor zitten”, “koken”, “gym/yoga instructeur”, “outdoor instructeur”, “berggeit begeleider”, allemaal bezigheden die je zoveel mogelijk loskoppelen van internet en social media. Wauw, heerlijk!!!! Zodra je wandelt in Noorwegen, ervaar je direct al die rust. Een watervalletje waarmee je je flesjes vult, de aangename temperatuur (geen klam warmte en overhitte mensen die opgefokt zijn), easy going people, allemaal met dezelfde intentie: rust & natuur.

Nu, terug in Nederland, vinden we het ook fijn om weer eens goedkoop en creatief een eigen gerecht te maken vanuit de eigen keuken, vlees! Varkenshaas uit de oven, met blauwe ader kaas, een variant met geitenkaas (omdat het kan en betaalbaar is hier;-), samen met een gepofte aardappel en wat salade. We genieten van het weer en de gezelligheid binnen. Jullie ook?

Leuk he ;-)Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn